Αρχική Θέματα Δημοσιότητας Άρθρα-Ομιλίες-Συνεντεύξεις Συνέντευξη στο Περιοδικό «Logistics & Management»

Συνέντευξη στο Περιοδικό «Logistics & Management»

Ιανουάριος 2005

Συνέντευξη στο περιοδικό «Logistics & Management».

 

1.       Ποιος είναι ο ρόλος της ελληνικής Εµπορικής Ναυτιλίας στο παγκόσµιο σύστηµα θαλασσίων µεταφορών;

Η   κυριαρχία  της   ελληνικής  Εµπορικής  Ναυτιλίας  στο  παγκόσµιο σύστηµα θαλασσίων µεταφορών δεν προκύπτει από την στατιστική συµµετοχή της στο συνολικό τονάζ ή στον αριθµό των ποντοπόρων πλοίων. Η κυριαρχία της προκύπτει : (α) από το κύρος της ως της πιο ποιοτικά αναβαθµισµένης ναυτιλίας του κόσµου, (β) από το κύρος της ελληνικής σηµαίας, η οποία τα τελευταία τρία χρόνια βρίσκεται στην «λευκή λίστα» της παγκόσµιας κατάταξης βάσει του «Paris MOU», (γ) από το κύρος της χώρας µας (η µόνη που διαθέτει Υπουργείο για την ναυτιλία  και  Προξενικά  Λιµεναρχεία  σε  ολόκληρο  τον  κόσµο)  στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, τον ∆ιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισµό και τους διεθνείς   Οργανισµούς,  (δ)   από   την   πιστοληπτική   ικανότητα   των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στο διεθνές πιστωτικό σύστηµα, (ε) από τον πλέον νεότευκτο στόλο του κόσµου, αφού ο µέσος όρος των ελληνικών  πλοίων,  µετά και  από  την  απόσυρση  των  µονοπύθµενων, κατέβηκε από τα 30 στα 15,5 χρόνια κατά µέσο όρο, (στ) από τις νέες παραγγελίες οι οποίες αγγίζουν τα 280 πλοία και (ζ) από το ύψος του ναυτιλιακού συναλλάγµατος, το οποίο για το 2004 ανήλθε στα 11 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας το τουριστικό συνάλλαγµα για πρώτη φορά στην ιστορία του εµπορικού µας ισοζυγίου.

2.       Συνδυάζεται η ποιοτική Ναυτιλία µε την αειφόρο ανάπτυξη στον τοµέα των θαλασσίων µεταφορών; Κατά πόσο συµµετέχουν οι Έλληνες εφοπλιστές σ’ αυτήν την προσπάθεια;

Το Υ.Ε.Ν. και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.) συµφώνησαν κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας στην Ε.Ε. (α΄ εξάµηνο 2003) να  προωθήσουν  και  να  ενισχύσουν  τον  όρο  «ποιοτική  ναυτιλία». Ποιοτική ναυτιλία πλην άλλων, σηµαίνει στήριξη της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Χαίροµαι γιατί κατά την διάρκεια του Άτυπου Συµβουλίου Υπουργών Ναυτιλίας στην Ελλάδα, κατά την προσέγγισή µας στην Πάτµο, εκεί στο σπήλαιο της Αποκάλυψης του Ιωάννου του Θεολόγου, οι 25 χώρες της Ε.Ε., ψηφίσαµε οµόφωνα το κείµενο της «∆ιακήρυξης της Πάτµου για το Θαλάσσιο Περιβάλλον», µια διακήρυξη «κορυφής» για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Όπως πολλές  φορές  έχω  τονίσει  ναυτιλία  χωρίς  σεβασµό  στο  περιβάλλον οδηγεί σε εικόνες αποκάλυψης για τον κόσµο και αφανισµό ναυτιλίας και ναυτικών. Κατά την άποψή µου, πέρα από θέµατα Αξιών, οι αυστηροί κανόνες στα θέµατα αυτά ευνοούν την εµπορική µας ναυτιλία, αντιθέτως απ’ ότι συνήθως φωνασκούν οι συνήθεις µίζεροι εκπρόσωποι συµφερόντων που ζουν στις λογικές του ’50 ή του ’60.

3.       Εξακολουθεί να θεωρείται η ελληνική Εµπορική Ναυτιλία ένας σηµαντικός  παράγοντας  της  ευρωπαϊκής  και  παγκόσµιας ναυτιλιακής βιοµηχανίας;

Αναµφισβήτητα ναι. Όταν οι θαλάσσιες µεταφορές από και προς την Ευρώπη αποτελούν το 90% των συνολικών µεταφορικών φορτίων και το 40% των ενδοµεταφορών τότε η κυρίαρχη χώρα αναλαµβάνει βαρύ και υπεύθυνο  φορτίο.  Αυτά  τα  µεγέθη, βάσει  των  στόχων  της  «Λευκής Βίβλου» των Ευρωπαϊκών Μεταφορών προς το 2010, προσδίδουν στην ελληνική εµπορική ναυτιλία, πρόσθετο κύρος και αξία.

4.       Τι εξυπηρετούσαν οι αιτιάσεις εναντίον της χώρας µας µετά το ναυάγιο του δεξαµενόπλοιου «Prestige»;

∆εν υπάρχουν αιτιάσεις κατά της χώρας µας. Η Ελληνική Προεδρία στήριξε  τις  προτάσεις  των  Ευρωπαίων  Ηγετών  και  του Ευρωκοινοβουλίου για ταχύτερη απόσυρση των «µονοπύθµενων» (δηµοσιογραφικός όρος) πλοίων, καθώς και όλες τις διατάξεις για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Τα µέτρα αυτά επηρέασαν µόνο το 3% της ελληνικής και ελληνόκτητου ναυτιλίας, γι’ αυτό και είναι ακατανόητος ο θόρυβος των µίζερων υποστηρικτών των «µονοπύθµενων συµφερόντων». Το ναυάγιο του δεξαµενόπλοιου «Prestige» οφείλεται εν µέρει στην κακή κατάσταση του πλοίου και εν µέρει στις ανεύθυνες ενέργειες των Ισπανικών Αρχών. Καθόλου ο πλοίαρχος του (το µόνο ελληνικών «συµφερόντων» στοιχείο του πλοίου), ο οποίος ήταν ο µόνος που ήξερε, αν και ναυαγός, τί έκανε στις κρίσιµες στιγµές. Εξάλλου το περίφηµο «Αλήτες των Ωκεανών», που εκστόµισε ο Πρόεδρος Σιράκ, δεν αφορούσε τους έλληνες ναυτικούς ή εφοπλιστές, αλλά  τα υπερήλικα δεξαµενόπλοια. Τέλος, τις προτάσεις της Ελληνικής Προεδρίας, όπως συµβιβαστικά ως  Υπουργός  Ναυτιλίας  συνέπτυξα,  υπερψήφισαν  508 Ευρωβουλευτές έναντι 4 που ψήφισαν κατά και 14 αποχών.

5.       Ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες που πρέπει να θέσει η σηµερινή ηγεσία του   υπουργείου Εµπορικής Ναυτιλίας; Σε ποια κατεύθυνση κινείται;

Η κυβέρνηση της Ν.∆. δεν κατάρτισε προεκλογικά προγράµµατα για την ναυτιλία,  παρά  τις  διακηρύξεις  της,  γι’  αυτό  και  η  δυσκολία  τουσηµερινού Υπουργού να συγκροτήσει ένα ολοκληρωµένο κυβερνητικό στρατηγικό πρόγραµµα. Η κυβερνητική πολιτική είναι πλοίο ακυβέρνητο εν µέσω θυέλλης χωρίς όργανα και λιµένα προορισµού. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ένα χρόνο σχεδόν µετά τις εκλογές και δεν έχει φέρει  στη  Βουλή  ούτε  ένα  νοµοσχέδιο προοπτικής  για  τη  ναυτιλία. Ακόµα και το «Εθνικό Συµβούλιο Ναυτιλιακής Πολιτικής» το οποίο ίδρυσα, το συγκάλεσε µόνο µια φορά για λόγους σκοπιµότητας. Η απουσία δε του Υπουργού Εµπορικής Ναυτιλίας από την «εθνική» εορτή του Πειραιά και της Ναυτιλίας, την εορτή των Θεοφανίων, όπου η Εκκλησία  αγιάζει  τα  ύδατα,  παρόντος  µάλιστα  του  Προέδρου  της ∆ηµοκρατίας, καταδεικνύει την περιφρόνηση της Κυβέρνησης προς την Ναυτιλία και το ναυτιλιακό κέντρο της Ελλάδας τον Πειραιά.

6.       Τι έχει κάνει και τι δεν έχει κάνει η κυβέρνηση της Ν.∆. στον τοµέα της Ναυτιλίας στους έντεκα µήνες διακυβέρνησης;

Προς το παρόν αποτελεί τον Παρατηρητή των τεκταινόµενων και κατά τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης, απλώς προωθεί µικροκοµµατικά συµφέροντα. Το 2004 υπήρξε η χειρότερη χρονιά για την ναυτιλία, ιδιαίτερα για την ακτοπλοΐα και τους νησιώτες. Η απραξία αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της κυβερνητικής πολιτικής. Όποιος έχει κάτι θετικό να καταγράψει, ας µου το κοινοποιήσει για να το πληροφορηθώ τουλάχιστον εγώ µε την θεσµική µου ιδιότητα.

7.       Ποια κίνηση µπορεί να δώσει ο νέος Αναπτυξιακός Νόµος σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη των θαλάσσιων Logistics;

Το Υ.Ε.Ν. λίγο πριν ψηφισθεί ο καταρτισθείς από τη Ν.∆. αναπτυξιακός νόµος είχε  καταθέσει στο    Υπ. Οικονοµικών κείµενο προτάσεων, το οποίο συνολικά απορρίφθηκε. Εποµένως, µόνο εµµέσως θα βρει κανείς διατάξεις  υποστήριξης  του  κλάδου.  Με  δεδοµένο  ότι  ο  νέος αναπτυξιακός νόµος θα  ισχύει µέχρι το  τέλος του  επόµενου χρόνου, οπότε και θα διαµορφωθεί το νέο ευρωπαϊκό καθεστώς κανόνων ανάπτυξης, θα πρέπει από τώρα οι επιχειρήσεις του κλάδου, να ξεχάσουν το τωρινό γίγνεσθαι και να ρίξουν το βάρος τους στη συγκρότηση συνολικών προτάσεων για το µέλλον του κλάδου µετά το 2007.