Αρχική Θέματα Δημοσιότητας Άρθρα-Ομιλίες-Συνεντεύξεις Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής 1/3/07

Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής 1/3/07

«Περί κυρώσεως αποφάσεων υπαγωγής Επενδυτικών Σχεδίων στο άρθρο 9 του ν. 3299/2004 «Κίνητρα Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη και την Περιφερειακή Σύγκλιση» και άλλες διατάξεις»

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ

Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ., Β' ΑΘΗΝΩΝ

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων

επί του σχεδίου νόμου

«Περί κυρώσεως αποφάσεων υπαγωγής Επενδυτικών Σχεδίων στο άρθρο 9 του ν. 3299/2004

«Κίνητρα Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη και την Περιφερειακή Σύγκλιση» και άλλες διατάξεις»

ΑΘΗΝΑ

1 Μαρτίου 2007

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

από το 1995, όταν ήμουν Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και μέλος της Επιτροπής Μεγάλων Έργων, πρωτοασχολήθηκα με τα θέματα της προώθησης των Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης για την προσέλκυση επενδύσεων και ποτέ σε όλη αυτήν την πορεία δεν θα μπορούσα να φανταστώ τότε ότι μια σημαντική επενδυτική προσπάθεια θα χρειαζόταν δεκαέξι χρόνια για να έρθει ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας για να κυρωθούν οι σχετικές συμφωνίες. Φυσικά, μετά από έρευνες και μελέτες που έχω κάνει, κύριε Υπουργέ, πρέπει να πω ότι είμαστε σε μία διαδικασία για πολλά, πολλά χρόνια βραδύρρυθμης  ανάπτυξης.  Δυστυχώς, από  όλα  αυτά  τα  οποία επισημάνθηκαν και τα οποία μπορεί κανείς να τα δει, αποτυπώνοντας μέσα από τους διαδοχικούς αναπτυξιακούς νόμους το τι έχει εγκριθεί και το τι έχει ολοκληρωθεί, θα διαπιστώσει τις αδυναμίες των συστημάτων και των αναπτυξιακών νόμων που έχουμε ψηφίσει σ’ αυτήν τη  Βουλή. Εγώ, μάλιστα,  θα πρότεινα  -και  θα το κάνω και αυτό θα είναι καλό και για το Υπουργείο αλλά θα είναι και για τη συνέχεια δικών μου παλιότερων μελετών- να βάλουμε κάτω τους νόμους, τον 1262/1982, τον 1892/1990, τον 2601/1998 και φυσικά τον πολύ   πρόσφατο,   αν  έχουν προχωρήσει   ορισμένα   πράγματα,   τον 3299/2004, για να δούμε για όλα τα μεγέθη μεταξύ εγκριθεισών και ολοκληρωθεισών  επενδύσεων  τι έχει  συμβεί.  Θα  διαπιστώσουμε, γιατί αυτό δείχνουν οι προηγούμενες μελέτες, ότι έχουμε σημαντικές αποκλείσεις ανάμεσα στην αρχική δαπάνη και στο τελικό αποτέλεσμα.

Αν έκανα αυτόν τον σύντομο πρόλογο, είναι γιατί, πρώτον, θέλω να ισχυροποιήσω τη θετική μας ψήφο στην κύρωση των σημερινών αποφάσεων και, δεύτερον, για να προειδοποιήσω και εγώ ότι, εάν αυτή η πορεία στο σχεδιασμό απαίτησε αυτό το χρόνο, εύχομαι να μην απαιτηθεί πρόσθετος χρόνος πέρα από τα σχέδια τα οποία έχουμε πράξει για την ολοκλήρωση αυτού του έργου και πιστεύω   ότι   θα  φροντίσουμε   όλοι,   ώστε  τέτοιες   προσπάθειες, ιδιαίτερα θετικές για σημαντικές περιοχές, θα προωθούνται με πειθαρχία, γρήγορα, ώστε να είναι αποδοτικές και για το σκοπό τον οποίο προωθούμε αυτά τα επενδυτικά σχέδια, για την ανάπτυξη δηλαδή της συνολικής οικονομίας. Πέντε είναι οι κύριοι λόγοι -πολύ συνοπτικά-  της στήριξής  μας για  την παρούσα κύρωση. Ο πρώτος είναι  ότι  πράγματι  οι  όροι  είναι  απόλυτα συμβατοί  με τη συνολική νομοθεσία, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί από το ν. 2545/1997 μέχρι και τον 3299/2004. Ασχέτως αν είναι μεγάλα τα μεγέθη και εμφανίζονται μεγάλες οι επιδοτήσεις, αυτές είναι σε όλα τα επενδυτικά σχέδια, μικρά  ή μεγάλα, οι  όροι  όμως είναι  απόλυτοι  σε επαφή  και  αυτό πρέπει να το υπογραμμίσουμε.

Το δεύτερο είναι ότι είναι η πρώτη Π.Ο.Τ.Α. Ωραία τα λέγαμε δεκαπέντε, δεκαεπτά χρόνια. Από το νόμο του ’90 πρωτοξεκινήσαμε από το Α’ Κοινοτικό Πλαίσιο στο Β’ Κοινοτικό Πλαίσιο, στο Γ’ Κοινοτικό  Πλαίσιο, μπήκαμε  στο Δ’ Κοινοτικό  Πλαίσιο  και είναι  η πρώτη Περιοχή Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης που κάνουμε στον τόπο.  Αυτό,  λοιπόν,  είναι  ένα δεύτερο στοιχείο,  το οποίο μας κάνει να στηρίξουμε αυτήν την προσπάθεια, δεδομένου ότι διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις είχαμε στόχο να κάνουμε τομές σε ορισμένα επενδυτικά τουριστικά πακέτα, τα οποία, λόγω της σύνθεσής τους, λόγω της γεωγραφικής τους κατανομής, μπορούσαμε και έπρεπε να τα στηρίξουμε, αν θέλουμε να αλλάξουμε λίγο το τουριστικό προϊόν το οποίο πουλάμε σ’ αυτόν τον τόπο.

Ο τρίτος λόγος είναι ότι αυτή η επένδυση αφορά μια περιοχή, όπως είναι η νοτιοδυτική Πελοπόννησος που είναι καθυστερημένη τουριστικά. Είναι απομονωμένη και είναι μια περιοχή για την οποία επαναλαμβάνω κάτι που έγραψα πριν από είκοσι ημέρες σε ένα άρθρο μου σε μία εφημερίδα της Αθήνας για τα θέματα της ερημοποίησης, ότι αν δεν κάνουμε τέτοιου είδους παρεμβάσεις και άλλες πολλές παρεμβάσεις, η Πελοπόννησος τα επόμενα τριάντα χρόνια, θα είναι η πρώτη που σύμφωνα με το εθνικό σχέδιο κατά της ερημοποίησης, βάσει των συμβάσεων του ΟΗΕ, θα είναι έρημη χώρα. Επομένως, ο τρίτος λόγος, εάν ο πρώτος είναι η συμβατότητα των όρων, εάν ο δεύτερος είναι η σκοπιμότητα επιτέλους να προχωρήσουμε σε μια τέτοια επέμβαση –εννοώ την ΠΟΤΑ- είναι ο γεωγραφικός, διότι πρέπει ειδικά σ'αυτές οι περιοχές, οι οποίες θα υποστούν στο μέλλον, αν δεν κάνουμε τώρα βήματα, την υποβάθμιση και την ερημοποίηση των εδαφών τους, να στηρίξουμε επενδύσεις σ’ αυτές. Τώρα, αν αυτή η επένδυση ήταν σε μια άλλη περιοχή, εγώ δεν είμαι βέβαιος αν θα τις στήριζα. Δηλαδή εάν ήταν σε μια περιοχή τουριστικά αναπτυγμένη, δεν είμαι βέβαιος αν θα την στήριζα. Σε αυτή την περιοχή οφείλουμε να κάνουμε τη δαπάνη, για να την στηρίξουμε.

Ο τέταρτος λόγος από τους πέντε που είπα για να επιχειρηματολογήσω, είναι ότι διαπιστώθηκε και από τη διαδικασία στη διαρκή επιτροπή ότι το σύνολο των φορέων της περιοχής, στηρίζουν αυτή την επένδυση. Αυτό για μένα είναι εξαιρετικά σημαντικό και το λαμβάνω σοβαρά υπ' όψιν μου, αφού υπάρχει συνολική στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που σχεδόν η συντριπτική πλειοψηφία –γιατί ποτέ δεν είναι το 100%- των φορέων στηρίζει την επένδυση.

Πέμπτο και τελευταίο, γιατί με τα σύγχρονα τραπεζικά κριτήρια –για να θυμηθούμε κάποτε και το ρόλο μας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα- έχει πολύ μεγάλη σημασία ποιος είναι ο επενδυτής. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν είναι μόνο τα τοπικά και πατριωτικά αισθήματα  του επενδυτή. Είναι  το γεγονός ότι  είναι  επιχειρηματίας με μεγάλα κεφάλαια. Είναι επιτυχημένος επιχειρηματίας. Είναι ενεργός πολίτης και εν πάση περιπτώσει, εγώ από την άλλη μου ιδιότητα ως Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, δεν θα ξεχάσω ότι είναι ένας επενδυτής που έχει όλη την περιουσία σε πλοία με ελληνική σημαία και με ελληνικά πληρώματα, όταν κάποιοι άλλοι από το Λονδίνο να μην έχουν τίποτα, μα τίποτα, για να αποκτήσουν την ελληνική σημαία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας, θέλω να πω ότι όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύτηκαν προχθές  για  τη  σύνθεση του  Ακαθάριστου  Εθνικού  Προϊόντος  το 73%  πλέον συντίθεται  από τα προϊόντα  του τομέα υπηρεσιών.  Και στα προϊόντα του τομέα υπηρεσιών, πρέπει να πούμε ότι ο τουρισμός και η ναυτιλία είναι αυτά που στηρίζουν αυτό τον τομέα. Πιστεύω, λοιπόν, ότι κυρώνοντας αυτή τη σύμβαση και δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στα θέματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά συντείνοντας σε μεγάλες επενδύσεις και όχι σε κατάτμηση, όπως έχουμε κάνει στη γεωργία που σε κάθε γωνιά έχουμε και μία επενδυσούλα, θα έχουμε μέσα από συστήματα ολικής ποιότητας και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος νέα προϊόντα, τα οποία μέσα στον διεθνή καταμερισμό και ειδικά μέσα στον καταμερισμό στη Μεσόγειο, θα μπορούν να δώσουν ανάκαμψη σ' αυτό που ονομάζουμε τουριστικές υπηρεσίες.

Ευχαριστώ.