Αρχική Θέματα Δημοσιότητας Άρθρα-Ομιλίες-Συνεντεύξεις Παρέμβαση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 18/4/07

Παρέμβαση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 18/4/07

Για το θέμα του ναυαγίου του επιδοτούμενου κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ

Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ., Β΄ ΑΘΗΝΩΝ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου

για το θέμα του ναυαγίου του επιδοτούμενου κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND

Αθήνα

18/4/07

Το ναυάγιο του SEA DIAMOND αποκάλυψε για μια ακόμα φορά την αδυναμία της κυβέρνησης να διαχειρισθεί κρίσεις. Η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ με τις λανθασμένες ενέργειές της μετέτρεψε ένα ναυτικό ατύχημα σε μαύρη σελίδα για τη ναυτιλία και διαρκή περιβαλλοντική απειλή για τη Σαντορίνη και τις Κυκλάδες. Ένα ναυτικό ατύχημα μέσα σε λιμάνι, με απανανεμιά, με τα πλοία αποβίβασης επιβατών δίπλα στο πλοίο, κυριολεκτικά μέρα - μεσημέρι, ανέδειξε αυτό που με δεκάδες ερωτήσεις μας στη Βουλή καταγγέλλαμε: ότι δηλαδή η κυβέρνηση μεθοδευμένα διέλυσε το έμπειρο και καλά οργανωμένο Λιμενικό Σώμα, το μόνο που μπορεί να αντιμετωπίσει κρίσεις σε δύσκολες συνθήκες. Η Ελλάδα διαθέτει επαρκές θεσμικό πλαίσιο, αναλυτικούς κανονισμούς έρευνας και διάσωσης, επαρκείς μηχανισμούς και έμπειρους αξιωματικούς. Παρά ταύτα τίποτε δε λειτούργησε σωστά· όλοι στο κρίσιμο διάστημα αυτοσχεδιάζανε, Υπουργός και Αρχηγός λειτουργούσαν μόνο επικοινωνιακά, αφήνοντας την πλοιοκτήτρια εταιρία σε ρόλο συντονιστή των συμφερόντων της.

          Κανείς δεν κατηγορεί τον Υπουργό για το ατύχημα. Η ευθύνη γι αυτό ανήκει στον πλοίαρχο και τους αξιωματικούς γέφυρας. Κανείς δεν παραγνωρίζει την επιτυχή εκκένωση του πλοίου, η οποία αποκλειστικά οφείλεται στους άριστα οργανωμένους Λεμβούχους των Φηρών, το τοπικό Λιμεναρχείο και την αυτοδιοίκηση. Η κριτική που ασκούμε επικεντρώνεται στους ανεύθυνους χειρισμούς της ηγεσίας του ΥΕΝ και της εταιρίας, οι οποίοι οδήγησαν στο βυθό ένα πλοίο, που μπορούσε να διασωθεί, δημιουργώντας περιβαλλοντική απειλή.

1.- Βάσει της Κοινοτικής Οδηγίας 2002/59/Ε.Κ., των Νόμων, Π.Δ. και Κανονισμών, το ατύχημα έπρεπε να χαρακτηρισθεί "Μείζον Περιστατικό" και να εφαρμοσθούν οι διατάξεις έκτακτης ανάγκης της Απόφασης 2411.1/07/03. Αυτό δεν έγινε.

2.- Έπρεπε τον πλήρη και αποκλειστικό συντονισμό  να αναλάβει το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) και όχι ο κάθε ανευθυνουπεύθυνος.

3.- Έπρεπε εντός του ΕΣΚΕΔ να παρίσταται ο Αρχηγός Λ.Σ. κι όχι να μεταβαίνει στη Θήρα για ανάγκες δημοσίων σχέσεων.

4.- Έπρεπε βάσει του Παραρτήματος  IV της Απόφασης ο Α΄ Λ.Σ. να συγκαλέσει την Ομάδα Διαχείρισης Περιστατικών Έκτακτης Ανάγκης, την οποία ουδέποτε συγκάλεσε.

5.-  Έπρεπε ο Α΄ Λ.Σ. μέσω της Ομάδας να εισηγηθεί στην Πολιτική Ηγεσία την μετακίνηση του πλοίου σε ενδεδειγμένη περιοχή καταφυγής (περίπτωση ιγ παραρτήματος IV)

6.-  Έπρεπε άμεσα στον τόπο του ατυχήματος να σταλούν δύτες, τεχνικοί και εμπειρογνώμονες αντιμετώπισης ρυπάνσεων, οι οποίοι ουδέποτε έφθασαν, μετά από τραγελαφικές κινήσεις.

7.-  Η κατάσταση στο Λ.Σ. είναι τραγική. Αντί για 10.500 στελέχη υπηρετούν μόνο 6.700. Το 42% των πλωτών μέσων είναι παροπλισμένα. Νέα μέσα δεν αποκτήθηκαν. Το VTMIS (ασφάλεια ναυσιπλοΐας) δεν εξελίχθηκε. Το Γ΄ ΚΠΣ χάθηκε μαζί με 60 εκατ.Є. Η εκπαίδευση του προσωπικού ακυρώθηκε.

8.-  Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτηματικά για τη διαχείριση της κρίσης, αφού το VDR (μαύρο κουτί), αν και manual, δεν αποσπάσθηκε έγκαιρα πριν βυθισθεί το πλοίο. Το ότι είχε αποφασισθεί η βύθιση του πλοίου, προκύπτει από το γεγονός μεταφοράς του πλοιάρχου από το πλοίο στο λιμεναρχείο νωρίς το ίδιο βράδυ του ατυχήματος.

Πέρα όμως από τις παραβάσεις, λόγω μη εφαρμογής των Σχεδίων του Λ.Σ. και των Διεθνών Συμβάσεων, των οποίων τις ευθύνες θα διερευνήσει η Δικαιοσύνη, προκύπτουν άμεσα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, την απόλυτη ευθύνη των οποίων έχει αποκλειστικά το ΥΕΝ, της δε καταβολής των δαπανών οι υπεύθυνοι του πλοίου.

Η χώρα μας όμως ήταν και θα είναι ένα κεντρικό σημείο αναφοράς της βιομηχανίας θαλάσσιου τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας. Όπως με αφορμή το Errika και το Prestige βελτιώσαμε τους όρους ασφαλείας των δεξαμενόπλοιων, όπως μετά το Esthonia βελτιώσαμε τους όρους ευστάθειας των επιβατηγών πλοίων, μετά το ναυάγιο του Sea Diamond, οφείλουμε να πάρουμε πρωτοβουλίες βελτίωσης των όρων ασφάλειας των κρουαζιερόπλοιων. Δεν είναι π.χ. αποδεκτό, λόγω μετασκευής να βρίσκονται καμπίνες επιβατών στην ίσαλο γραμμή. Δεν είναι αποδεκτό να μην υπάρχουν σύγχρονα μέσα διάσωσης επιβατών. Δεν είναι δυνατό να αποδεχθούμε πανσπερμία εθνικοτήτων πληρωμάτων. Η χώρα  μας είναι μια ναυτική και τουριστική χώρα. Εντός της Ε.Ε. είμαστε μια υπερδύναμη κι οφείλουμε να πρωταγωνιστούμε σε θέματα ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος. Φυσικά η Κυβέρνηση λόγω της συμπεριφοράς της υπέρ των μονοπύθμενων στα δεξαμενόπλοια και υπέρ των υπερήλικων πλοίων στην ακτοπλοΐα, δεν μας αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας. Ο κόσμος όμως της ναυτιλίας και του τουρισμού, οι επιβάτες, οι τουρίστες, οι νησιώτες, θα επιβάλουν τις θελήσεις τους, γιατί δεν μπορούν να αποδεχθούν μόνο πολιτικές εξυπηρέτησης συμφερόντων.