Αρχική Θέματα Δημοσιότητας Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα Παρέμβαση 29/01/2005 Στην επίκαιρη ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον κ. Πρωθυπουργό

Παρέμβαση 29/01/2005 Στην επίκαιρη ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον κ. Πρωθυπουργό

Καταστολή της ρύπανσης από πλοία

Παρέµβαση στην Βουλή 
Στην επίκαιρη ερώτηση πρός τον κ.Πρωθυπουργό
29/01/2005


ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Γιώργου Ανωµερίτη στη Βουλή
(στην επίκαιρη ερώτηση προς τον κ. Πρωθυπουργό)

Θέµα : Ψήφιση της Απόφασης-Πλαισίου για την ενίσχυση του  ποινικού πλαισίου καταστολής της ρύπανσης από πλοία, όπως  αρχικά είχε. Παρά το δήθεν «βέτο», η ελληνική Κυβέρνηση  την ψήφισε στις 21 ∆εκεµβρίου 2004.

 

Η πολυγλωσσία της Κυβέρνησης της Ν. ∆. ξεπέρασε κάθε προηγούµενο στα θέµατα της ναυτιλίας, όπως συνέβη και µε τα µονοπύθµενα. ΄Αλλα δηλώνει στους εφοπλιστές, άλλα στους ναυτεργάτες, άλλα στους ναυτιλιακούς φορείς κι άλλα τελικά ψηφίζει στα Συµβούλια Υπουργών της Ε. Ε. Σηµειώνω ότι ο Πρωθυπουργός, ως αντιπρόεδρος του Ε.Λ.Κ. το ∆εκέµβριο του 2002 είχε εγκρίνει την αυστηροποίηση του πλαισίου ρυπάνσεων.

Η περίπτωση της απόφασης-πλαισίου για την εναρµόνιση του ποινικού πλαισίου καταστολής της ρύπανσης από πλοία στα κράτη-µέλη είναι χαρακτηριστική:

(α). Στις 26 Οκτωβρίου 2004 στο Συµβούλιο Υπουργών Εσωτερικών Υποθέσεων και ∆ικαιοσύνης, αποκρούστηκε αφοριστικά από τον Υπουργό Εµπορικής Ναυτιλίας κ. Μαν.

Κεφαλογιάννη, µε πρόταξη βέτο, το οποίο τελικά απεδείχθη ότι δεν ήταν βέτο. (β). Στη Βουλή, στις 29 Νοεµβρίου, ο Υπουργός Εµπορικής Ναυτιλίας δήλωσε ότι δεν πρόκειται να στηρίξει την πρόταση αυτή «γιατί έτσι πονικοποιείται η ναυτική εργασία». Του αποδείξαµε ότι ακολουθεί λάθος τακτική και το πλαίσιο προτείνει ποινικές ευθύνες ρύπανσης µόνο από πρόθεση ή βαρεία αµέλεια, δεν αφορά την ατυχηµατική ρύπανση, ούτε τα πληρώµατα των πλοίων. Είναι δε ελαστικότερη του ελληνικού δικαίου, που επιβάλει ποινές και κυρώσεις και για «απλή αµέλεια».

(γ). Στις 9 ∆εκεµβρίου, προκειµένου να µην αχθεί το θέµα στη Σύνοδο Κορυφής, η ελληνική Κυβέρνηση ενέκρινε σε επίπεδο Πρέσβεων (Coreper), κείµενο όµοιο µε το αρχικά ( 6 Μαΐου ) προταθέν µε αφαίρεση µιας ασήµαντης προσθήκης της Γαλλίας ( 4 , 7Β ) και τέλος, (δ). Στις 21 ∆εκεµβρίου, το πλαίσιο ψηφίστηκε µε θετική ψήφο της Κυβέρνησης στο Συµβούλιο Αλιείας από τον παριστάµενο εκεί κ. Μπασιάκο (ως σηµείο Α).

΄Ετσι, µετά τους λεονταρισµούς, η Κυβέρνηση οδηγήθηκε σε πλήρη στήριξη του πλαισίου, αποκρύβοντας το κείµενο το οποίο ψηφίστηκε (χαρακτηρίσθηκε ως Confidential). Είναι δε τέτοια η ενοχή του Υ.Ε.Ν., ώστε δεν εξέδωσε µέχρι σήµερα, ούτε καν ανακοίνωση τύπου, για να πληροφορήσει τη ναυτιλιακή κοινότητα για το τι τελικά ψηφίσθηκε από την Κυβέρνηση. Γι αυτό καταθέτω στα πρακτικά της Βουλής το πλήρες κείµενο της Απόφασης αυτής.

Τελικά ψηφίζοντάς το, η ελληνική Κυβέρνηση πιστεύει ακόµα ότι ποινικοποίησε τη ναυτική εργασία και συνήργησε κατά των συµφερόντων της ελληνικής ναυτιλίας;