Αρχική Θέματα Δημοσιότητας Άρθρα-Ομιλίες-Συνεντεύξεις Συνεταιρισμοί θαλάσσιας αλληλασφάλισης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (Υ.Ε.Ν.) 16/5/07

Συνεταιρισμοί θαλάσσιας αλληλασφάλισης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (Υ.Ε.Ν.) 16/5/07

Ομιλία στη Βουλή

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχ.ν. του ΥΕΝ

«Συνεταιρισμοί θαλάσσιας αλληλασφάλισης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου

Εμπορικής Ναυτιλίας (Υ.Ε.Ν.)».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

θα σταθώ λίγο στο άρθρο 1 γιατί ήδη έχουν ειπωθεί πολλά, αλλά πρέπει κάποια θέματα να τα ξεκαθαρίσουμε. Εγώ δεν είπα ποτέ, αν είναι κακή ή καλή η διατύπωση του άρθρου 1. Επιχειρηματολόγησα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και εδώ με δύο επιχειρήματα.

Πρώτον, νομοθετικά, κατά την άποψή  μου, στο άρθρο 1  σημείο δ'  του ν. 551/70 προβλέπονται τα P&I Clubs και φυσικά στο άρθρο 3 δίνεται η δυνατότητα, αν θέλει κάποιος να εξειδικεύσει, να το κάνει με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών –Εμπορίου, έλεγε τότε ο νόμος- Ανάπτυξης –σήμερα- και Εμπορικής Ναυτιλίας.

Αυτό που λέει η Επιστημονική Επιτροπή –και είναι σωστό- είναι πως με το άρθρο 1 δεν δημιουργείται νέος τύπος εταιρείας, πολύ περισσότερο διότι με το άρθρο 1, όπως εισάγεται, ισχύουν οι διατάξεις του ν. 400/70, του ν. 1667/86 κ.λπ..

Δεύτερον ουσιαστικά. Δικαίωμα του Υπουργού είναι να το φέρει το σχέδιό του με την άλφα ή τη βήτα διάταξη. Εμείς παλαιότερα, όταν κάποιοι μας  έφερναν αυτό το θέμα, διαπιστώσαμε ότι οι υπηρεσίες του ΥΕΝ είχαν αντιρρήσεις, η αγορά είχε αντιρρήσεις και δεν το υιοθετούσαμε. Εγώ στέκομαι ουσιαστικά σ' αυτό το θέμα και απαντώ σε όλες τις γνωστές φράσεις περί μεταρρυθμίσεων, περί βαθιάς τομής του άρθρου 1, ότι αλλάζουν πολλά, ότι θα έρθουν δισεκατομμύρια στον Πειραιά, νέες εταιρείες, χιλιάδες εργαζόμενοι κ.λπ., κ.λπ..

Δεν πρόκειται,  κυρίες  και κύριοι συνάδελφοι,  να δημιουργηθεί  κανένα P&I Club στον Πειραιά. Ο διεθνής καταμερισμός, όπως είπα και χθες, έχει γίνει. Η παντοδυναμία της ελληνικής ναυτιλίας  δεν πρόκειται  να κλειστεί στα στενά όρια του Πειραιά. Και όταν αναφέρθηκα  σε παλιές μου ιδιότητες, όπως αυτή του Γενικού Γραμματέα των Ελληνικών Ασφαλιστικών Εταιρειών,  του μέλους της Εκτελεστικής  Επιτροπής  της  Ένωσης Ελληνικών  Τραπεζών  κ.λπ., δεν το έκανα για να περιαυτολογήσω. Το έκανα για να πω ότι όλα αυτά, τα οποία ισχυρίζομαι εγώ δεν έχουν σχέση με το ότι πέρασα κάποτε ως Υπουργός από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι απόψεις μου έχουν σχέση και με άλλες μου ιδιότητες.

Θα γίνω πιο σαφής. Πώς δραστηριοποιείται και ενδυναμώνεται η ελληνική ναυτιλία; Πρώτα απ’  όλα, γιατί οι Έλληνες  εφοπλιστές,  οι ελληνικές  ναυτιλιακές  εταιρείες  έχουν την εμπιστοσύνη των δανειστών τους και οι δανειστές τους είναι το διεθνές τραπεζικό σύστημα. Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι γνωστοί, ως κορυφαίοι μάνατζερ το χώρο των θαλασσίων μεταφορών, είναι φερέγγυοι και γι’ αυτό είναι μεγάλοι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το είκοσι επτά δισεκατομμύρια δολάρια των νέων παραγγελιών, τα είκοσι πέντε δισεκατομμύρια δολάρια είναι δάνεια του διεθνούς τραπεζικού συστήματος. Και πιστεύετε ότι αυτό το διεθνές τραπεζικό σύστημα θα δεχθεί την εγγύηση ενός P&I Club στα Λεμονάδικα ή στην Αγία Ελεούσα;

Κοιτάξτε, το τραπεζικό σύστημα έτσι δουλεύει διεθνώς. Το ξέρετε και το ξέρουν όλοι οι πολίτες, όταν πάνε να αγοράσουν ένα σπίτι, ένα αυτοκίνητο, ένα μηχάνημα, μια επιχείρηση. Θα ασφαλιστούν στην ασφαλιστική εταιρεία της τράπεζας!

Αυτό λέω ουσιαστικά: Ότι όλοι αυτοί που  δανείζουν  με δισεκατομμύρια  ευρώ τους Έλληνες  εφοπλιστές   δεν θα  δεχθούν, επειδή   κάποιος   δικηγόρος   της  Ακτής   Μιαούλη  ή τεχνοκράτης ή οποιοσδήποτε θελήσει να κάνει ένα P&I Club στον Πειραιά, να πάνε οι Έλληνες εφοπλιστές που δανείζονται από το διεθνές πιστωτικό σύστημα να εγγραφούν μέλη αυτού του P&I Club.

Ο Πειραιάς είναι ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο εδώ και δεκαετίες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε εμείς χωρίς μεγαλοϊδέες –γιατί ο μεγαλοϊδεατισμός δεν ωφέλησε  ποτέ τον τόπο- είναι να βελτιώσουμε τις υποδομές στον Πειραιά.


Εγώ απορώ με όλο τον καυγά που γίνεται ακόμη και για το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά. Μα, το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά είναι τελειωμένο, χωρίς διεθνείς δρόμους, χωρίς τρένα, χωρίς περαιτέρω χώρους ανάπτυξης. Είναι ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Αντίθετα ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης έχει τεράστιες δυνατότητες. Αντί να ψάχνουμε, λοιπόν, στο Τυμπάκι ή αλλού διεθνή λιμάνια για να τα αναπτύξουμε ας διαθέσουμε όλα τα χρήματα  από την Τράπεζα Επενδύσεων στον ΟΛΘ για να κάνουμε επιτέλους ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.

Εγώ πιστεύω ότι αυτός είναι και ο λόγος, που ούτε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ούτε το Ναυτικό Επιμελητήριο, ούτε κανείς από τους χώρους των εφοπλιστών βγήκαν να επιχειρηματολογήσουν δυναμικά υπέρ αυτής της διάταξης.

Η άποψή μου - και την έχω πει πριν από χρόνια σ’ ένα συνέδριο στον Πειραιά - ήμασταν μαζί με τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη,  και μιλούσαμε για το City του Λονδίνου- είναι απλή. Εφόσον είμαστε μεγάλοι και παντοδύναμοι, πρέπει να είμαστε στις διεθνείς αγορές, όχι να κλειστούμε  στον Πειραιά. Πρέπει  να είμαστε εκεί στις  αγορές για το κύρος μας, την επιβολή μας, την επιρροή μας. Οι μεγάλοι και παντοδύναμοι δεν κλείνονται στα στενά σύνορα μιας περιοχής. Πιστεύω ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε πρωτοπόροι στο διεθνή στίβο, αρκεί να μην σκεφτόμαστε με μεγάλες ιδέες και κυρίως να μην δίνουμε ελπίδες ότι θα γίνει κάτι ανατρεπτικό, μεταρρυθμιστικό και σημαντικό με την ψήφιση ενός άρθρου.

Έρχομαι τώρα στα υπόλοιπα άρθρα με δυο λόγια.

Εγώ στηρίζω τις παρατηρήσεις που υπέβαλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων του Λιμενικού Σώματος,  όπως και την τροπολογία που έχει κατατεθεί από το πολιτικό προσωπικό του ΥΕΝ και την οποία, όπως μας λένε, την έχει κατ’ αρχήν δεχθεί ο Υπουργός και πρέπει να την αποδεχθεί και σήμερα, εφόσον έχει κατατεθεί μία τέτοια τροπολογία.

Πιστεύω όμως ότι, όπως υπάρχουν θετικές διατάξεις στο άρθρο 2, υπάρχουν και αρνητικές.  Σας άκουσα  προηγουμένως,  κύριε Υπουργέ,  που είπατε  ότι πράγματι  η πρόσληψη άνευ εξετάσεων των ειδικών κατηγοριών στο Λιμενικό θα γίνεται μόνο όταν υπάρχει ανάμιξη του ΕΣΚΕΔ. Αν αυτό το διαβεβαιώνετε –και έτσι είναι- τότε η φράση της διάσωσης κινδυνευόντων στη ξηρά, τι νόημα έχει; Παρεμβαίνει το ΕΣΚΕΔ αν κάποιος πέσει από το ντόκι στην θάλασσα και πάει κάποιος και τον σώσει; Το λέω σαν ανθυποπερίπτωση, που θα μπορούσε να αφαιρεθεί για να ενισχυθεί ο ισχυρισμός σας.

Για τα άρθρα 18 κ.λπ. έχω μιλήσει. «Ναι» στην ανταγωνιστικότητα,  «όχι» στην πλήρη απαλλαγή. Δημιουργούνται εικονικοί ναυτικοί, θα ενεργοποιηθούν ανενεργά ναυτικά φυλλάδια και φυσικά κάθε διασύνδεση φορολογική ή ασφαλιστική ή οποιαδήποτε θα πρέπει να γίνεται με τους όρους και τα κριτήρια ενίσχυσης της ποιοτικής ναυτιλίας και όχι εν λευκώ.

Για τα άρθρα 19 και 20 είναι γνωστό ότι συμφωνούμε και χαίρομαι που περνάνε αυτές οι διατάξεις μετά από χρόνια που τις έχουμε και εμείς υποβάλλει.

Επίσης, στο άρθρο 10 ενώ φαίνεται ορθή η επιλογή, θέλω να κοιτάξετε την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής γιατί φαίνεται ότι ενέχει κινδύνους. Διότι σας λέει η Επιστημονική Επιτροπή ότι ναι, μεν να γίνεται το σέρβις των ελικοπτέρων κ.λπ. στην ΕΑΒ, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει τα ελικόπτερα ή τα αεροσκάφη SAR να θεωρηθούν "πολεμικό προϊόν" και εκεί έχουμε εμπλοκή. Πιστεύω ότι θα πρέπει αυτό να τύχει της προσοχής σας, γιατί μία σωστή κατεύθυνση μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα σε όλο αυτό που ονομάζουμε «έρευνα και διάσωση».

Τέλος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς δεν ήρθαμε, τόσο στη διαρκή επιτροπή όσο και εδώ, για να απορρίπτουμε συλλήβδην τα νομοσχέδια της Κυβέρνησης. Η Κυβέρνηση, όμως, δεν βοηθάει  καθόλου στην κατεύθυνση του να κάνεις  δεκτή κάποια  διάταξη. Πιστεύουμε  ότι όλα τα νομοσχέδια, όχι το σημερινό, έρχονται με μεγάλες ελλείψεις και μεγάλα ελαττώματα και μην αναζητείτε στην αρνητική μας ψήφο ευθύνες ή φανατισμούς μιας αντιπολίτευσης. Αναζητείστε τις ευθύνες στην προχειρότητα των διατάξεων που εσείς σχεδιάζετε και νομοθετείτε. Ευχαριστώ.