Αρχική Έργο-Δραστηριότητες Προεδρία Ευρωπαϊκής Ενωσης

Προεδρία Ευρωπαϊκής Ενωσης

Ομιλίες - Ανακοινώσεις

ΟΜΙΛΙΑ

της Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Loyola de Palacio στο κλείσιμο της συνεδρίασης του Συμβουλίου Υπουργών για θέματα Ναυτιλίας στις 5 Ιουνίου 2003

Δράττομαι της ευκαιρίας να κάνω μια σύντομη αναθεώρηση της εξαιρετικής προεδρίας, που σήμερα ολοκλήρωσε, περάτωσε ο Γιώργος Ανωμερίτης. Ήδη στην ομιλία μου στο τελευταίο μας δείπνο κατά τη διάρκεια του Άτυπου Συμβουλίου, χρησιμοποίησα τον ελληνικό όρο "αριστούργημα" (έργο τέχνης) για να περιγράψω αυτούς τους 6 μήνες, πλούσιους σε επιτυχίες αποφάσεων. Η Ελλάδα δικαιολόγησε την σημασία της ως ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ, το οποίο ξέρει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις, τις εμπειρίες και το ταλέντο της διαπραγμάτευσης προς όφελος της Ευρώπης.

Η υιοθέτηση, σε χρόνο ρεκόρ, των μετά - Prestige μέτρων και κόντρα σε όλους εκείνους που αμφέβαλαν για την τελική μας επιτυχία.

Οι σημαντικές- επεξηγηματικές αναφορές, σε θέματα όπως η εκπαίδευση των ναυτικών και η ασφάλεια που θα εγκριθούν εντός κάποιων εβδομάδων, επισφραγίζονται από τις εργασίες της Ελληνικής Προεδρίας.

Η εκπληκτική διοργάνωση του Άτυπου Συμβουλίου που μας επέτρεψε, όχι μόνο να γνωρίσουμε τις ομορφιές της χώρας, αλλά μας έδωσε και την ευκαιρία να:

Γνωρίσουμε καλύτερα του 10 νέους συνεργάτες μας,
Επεξεργαστούμε τα συμπεράσματα για την προσέλκυση των νέων στη θάλασσα.
Εκφράσουμε με τη διακήρυξη της Πάτμου, το σεβασμό μας στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Τέλος, για την συνοχή και την αλληλεγγύη που υπό την Ελληνική Προεδρία επιδείξαμε σε σημαντικά θέματα στον ΙΜΟ, όπως του FIPOL/ IOPCF και άλλα που πρόκειται να προκύψουν, όπως η "κατάργηση" των μονο - πύθμενων. Σήμερα Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος αποδεικνύουμε ότι είμαστε ευαισθητοποιημένοι και ότι με τις αποφάσεις μας στηρίζουμε μια ποιοτική ναυτιλία, η οποία πρώτα απ' όλα σέβεται το θαλάσσιο περιβάλλον.

Για όλα αυτά πιστεύω ότι όλοι και ο καθένας από εμάς οφείλουμε στο Γιώργο ένα ειλικρινές ευχαριστώ!


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Ανωμερίτη για τα αποτελέσματα της Ελληνικής Προεδρίας στον τομέα των Θαλασσίων Μεταφορών και της Ναυτιλίας

Ι. Εισαγωγικά

Ακριβώς πέρυσι τέτοιο καιρό, τον Ιούνιο του 2002, στέλναμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα θέματα, τα οποία σχεδιάζαμε να συμπεριλάβουμε στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών και της ναυτιλίας. Θέματα στα οποία κυριαρχούσαν:

  • Η βελτίωση της εν γένει εικόνας της κοινοτικής ναυτιλίας.
  • Η ναυτική ασφάλεια (safety) και η στήριξη της ποιοτικής ναυτιλίας.
  • Η λήψη μέτρων για την ασφάλεια (security) των θαλασσίων μεταφορών και λιμένων από τρομοκρατικές ή άλλες έκνομες ενέργειες.

Στα πλαίσια της Προεδρίας είχαν επίσης σχεδιασθεί, η διοργάνωση του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών εν πλω, η συνεχής ενημέρωση του Ευρωκοινοβουλίου και της Βουλής των Ελλήνων, καθώς και δύο Συμβούλια Υπουργών, τον Μάρτιο και τον Ιούνιο 2003.

Η Ελληνική Προεδρία έμελλε να χειρισθεί εκτάκτως ένα ακόμα θέμα μεγάλου ενδιαφέροντος, το οποίο προέκυψε μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου "Prestige" και τις καταστροφικές επιπτώσεις που επήλθαν στις ακτές της Γαλικίας της Ισπανίας. Θέμα το οποίο αφορούσε προτάσεις μέτρων με άξονα την ταχύτερη απόσυρση των μονού τοιχώματος δεξαμενόπλοιων.

Η Ελλάδα, ως παραδοσιακό ναυτικό κράτος, συγκροτεί τη στρατηγική της για τη ναυτιλιακή βιομηχανία πάνω στις παραμέτρους της ποιοτικής ναυτιλίας: την ασφάλεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και την ανταγωνιστικότητα. Χαιρόμαστε γιατί οι δύο αυτές λέξεις, καταγράφηκαν πλέον ως όρος-σημείο αναφοράς στις πολιτικές μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας.

Όπως πολλές φορές έχω τονίσει, οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν ζωτική σημασία για την Ενωμένη Ευρώπη. Στην Ε.Ε. περισσότερο από το 90% των εμπορευμάτων του εξωτερικού της εμπορίου και 41% του εσωτερικού της, μεταφέρονται με πλοία. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς τη σημασία της Ελληνικής ναυτιλίας, της οποίας τα υπό ελληνική σημαία πλοία αποτελούν το 38% του κοινοτικού στόλου, στη συνολική δραστηριότητα της κοινοτικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Αυτά τα μεγέθη για μια χώρα ναυτική και πολυνησιακή, η οποία διαθέτει τον μεγαλύτερο υπό ελληνική σημαία στόλο της Ε. Ένωσης, της οποίας η σημαία βρίσκεται στη λευκή ζώνη του Paris MOU, η ηλικία του στόλου της είναι 16 ετών, το 70% των δεξαμενόπλοιων της είναι double hull, χώρα η οποία διαθέτει αυτόνομο Υπουργείο για τη Ναυτιλία, 23 προξενικά λιμεναρχεία σε όλα τα μεγάλα λιμάνια του κόσμου και συμμετέχει σε όλους τους διεθνείς Οργανισμούς, αυτή η χώρα είναι χώρα ευθύνης για την παγκόσμια ναυτιλία και ως χώρα με αίσθημα ευθύνης και αισιοδοξίας συμπεριφέρθηκε κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας.

Η κοινοτική ναυτιλία βγήκε μετά από το εξάμηνο αυτό ισχυροποιημένη και σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στην Επίτροπο κ. Loyola de Palacio, στα στελέχη του YEN στον Πειραιά και τις Βρυξέλλες, τον εθνικό εκπρόσωπο κ. Λ. Λαμπρόπουλο, τον Δ/ντή Θαλασσίων Μεταφορών της Επιτροπής κ. Φώτη Καραμήτσο και σε όλους εκείνους που διοργάνωσαν το πρώτο στην ιστορία της Ε. Ένωσης Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών εν πλω.

II. Θέματα Προεδρίας

ΘΕΜΑ

Παρούσα φάση

1

Πρόταση τροποποίησης Καν. 417/2002 σχετικά με την εσπευσμένη σταδιακή καθιέρωση απαιτήσεων διπλού κύτους ή ισοδύναμου σχεδιασμού για τα δεξαμενόπλοια μονού κύτους και την κατάργηση του Καν. 2978/94

• Επίτευξη γενικού προσανατολισμού στο Συμβούλιο (27.03.2003) • Υπερψήφιση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (04.06.03) • Επίτευξη συμφωνίας με Ε. Κοινοβούλιο σε α' ανάγνωση • Ψήφιση του ως σημείο "Α"

2

Πρόταση τροποποίησης Οδηγίας 2001/25/ΕΚ σχετικά με τα ελάχιστα επίπεδα εκπαίδευσης ναυτικών.

• Επίτευξη γενικού προσανατολισμού • α' ανάγνωση Ευρωκοινοβουλίου

3

Πρόταση Οδηγίας για τη ρύπανση που προκαλείται από πλοία και για την επιβολή κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένων των ποινικών, για αδικήματα ρύπανσης.

• Εξέταση της πρότασης • Κατάθεση συμπληρωματική • Υιοθέτηση μέχρι τέλους 2003

4

Πρόταση Οδηγίας για την πρόσβαση στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών

• Διαπιστώθηκαν ουσιώδεις διαφορές μεταξύ Συμβουλίου και Ε. Κοινοβουλίου. • Θα υιοθετηθεί επί Ιταλικής Προεδρίας

5

Πρόταση τροποποίησης Οδηγίας 98/18/ΕΚ σχετικά με τους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία.

• Υιοθετήθηκε η Οδηγία στο Συμβούλιο • Δημοσίευση σε ΕΕΕΕ (L 123) Οδηγία 2003/24

6

Πρόταση Οδηγίας σχετικά με τις ειδικές απαιτήσεις ευστάθειας των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων (ro-ro).

• Υιοθετήθηκε η Οδηγία ως 2003/25/ΕΚ

7

Πρόταση Κανονισμού σχετικά με την απαγόρευση οργανοκασσιτερικών ενώσεων (ΤΒΤ) σε πλοία.

• Υιοθετήθηκε ο Κανονισμός και πήρε αριθμό 782/2003

8

Ανακοίνωση Ε. Επιτροπής και πρόταση Κανονισμού σχετικά με τα μέτρα ασφάλειας (security) αποτροπής τρομοκρατικών ή άλλων έκνομων πράξεων κατά πλοίων και λιμένων.

• Το συμβούλιο κατέληξε σε κείμενο κοινών συμπερασμάτων στις 05.06.03

9

Ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής για την εκπαίδευση και πρόσληψη των ναυτικών

• Το Συμβούλιο υιοθέτησε το κείμενο Συμπερασμάτων στις 05.06.03

10

Υπογραφή Ναυτιλιακής Συμφωνίας Ε. Ένωσης- Κίνας

• Η Συμφωνία υπογράφτηκε

11

Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων λόγω Ρυπάνσεως Πετρελαίου (I.F.C.). Αποζημίωση θυμάτων πετρελαϊκής ρύπανσης.

• Υιοθετήθηκαν τα αποτελέσματα της Διπλωματικής Διάσκεψης (Λονδίνο 6-9 Μαΐου) με τα οποία τα ποσά πενταπλασιάστηκαν (1 δις. Ευρώ)

 
III. Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών και Ναυτιλίας

Είναι γνωστό ότι κάθε χώρα, η οποία ασκεί την Προεδρία της Ε.Ε., σε συνεννόηση με την Ε. Επιτροπή, διοργανώνει στη χώρα της, τα λεγόμενα "Άτυπα Συμβούλια Υπουργών", τα μόνα τα οποία διοργανώνονται στα κράτη -μέλη, αφού όλα τα Συμβούλια Υπουργών, όπως είναι γνωστό, διεξάγονται στις Βρυξέλλες ή το Λουξεμβούργο.

Τα "Άτυπα Συμβούλια" από τη μία πλευρά έχουν στόχο να προετοιμάσουν την προώθηση θέσεων του κράτους, το οποίο ασκεί την Προεδρία και από την άλλη να φέρουν τους προσκεκλημένους Υπουργούς και εκπροσώπους χωρών ή φορέων σε επαφή με τη χώρα, τα θέματα της σε σχέση με τον κύριο στόχο, άλλα και με τις φυσικές ομορφιές που διαθέτει, τον πολιτισμό και τις τοπικές κοινωνίες,

Το "Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών και Ναυτιλίας", το οποίο διεξήχθη στη χώρα μας τήρησε όλες τις αρχές και τους στόχους των Άτυπων και επέδειξε στους φιλοξενούμενους ένα μεγάλο μέρος της ναυτικής και θαλασσινής Ελλάδας.

Υπ' αυτήν την έννοια το "Άτυπο Συμβούλιο Μεταφορών και Ναυτιλίας" επέδειξε μόνο θετικά στοιχεία και ειδικότερα:
 
  • Διεξήχθη επί πλοίου, εν πλω, για πρώτη φορά στην ιστορία των Συμβουλίων της Ε.Ε. τι πιο λογικό από το να προβάλει η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη της Ε.Ε. την ελληνική ναυτιλία και των πολυνησιακή Ελλάδα της ακτοπλοΐας.
  • Διεξήχθη από δύο υπουργεία (Μεταφορών και Ναυτιλίας) με τη συνεργασία και του Υπουργείου Αιγαίου, με επισκέψεις σε 10 λιμάνια και 3 νησιά και όχι όπως γίνεται συνήθως σε έναν μόνο τόπο.
  • Το Άτυπο διεξήχθη επί επιβατηγού συμβατικού πλοίου της εταιρείας λαϊκής βάσης ΑΝΕΚ, το "ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" και όχι σε κρουαζιερόπλοιο, ακριβώς για να προβληθεί η ακτοπλοΐα και τα ειδικά θέματα μιας πολυνησιακής χώρας.
  • Το Άτυπο διεξήχθη για πρώτη φορά με τη νέα σύνθεση του Συμβουλίου Υπουργών, δηλαδή της συμμετοχής 25 χωρών. Η επί του πλοίου διαμονή έδωσε την ευκαιρία διοργάνωσης πολλών διμερών συνομιλιών και χρόνο για την πρώτη γνωριμία.
Η επιτυχία του Άτυπου αυτού, πέρα από τα ενθουσιώδη σχόλια όλων των Υπουργών και της Επιτροπής, μπορεί απλά να καταγραφεί από την αποχαιρετιστήρια ομιλία της Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επιτρόπου κ. Loyola de Palacio.

"Το Συμβούλιο Μεταφορών και Ναυτιλίας, έτσι όπως το ζήσαμε εν πλω, μας απέδειξε ότι οι Μεταφορές σε μια πολυνησιακή χώρα, όπως η Ελλάδα, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία.

Η ανάγκη διασύνδεσης 3000 νησιών από τα οποία τα 250 είναι κατοικημένα, αποδεικνύει γιατί οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν κορμό των διευρωπαϊκών δικτύων και έχουν ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα αυτή. Οι Έλληνες το ήξεραν, εμείς το καταλάβαμε. Στο Μεσολόγγι, την Ιερή πόλη, διαπιστώσαμε στο επίπεδο των Αξιών, ότι πολλοί Ευρωπαίοι και Αμερικάνοι έδωσαν τη ζωή τους για την υπεράσπιση της ελευθερίας και των ανθρώπινων αξιών. Αυτές τις τρεις μέρες, συζητήσαμε και προωθήσαμε θέματα στο όνομα της υπεράσπισης των ίδιων αξιών, των κοινών Ευρωπαϊκών και Ελληνικών αξιών γεγονός που με κάνει να αναφωνήσω "Είμαστε όλοι Έλληνες, είμαστε όλοι Ευρωπαίοι".

Στην Πάτμο, το Ιερό νησί, διασυνδέσαμε την Αποκάλυψη με την μεγάλη αξία της ποιοτικής ναυτιλίας, την αξία της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Διαμορφώσαμε νέες και σημαντικές θέσεις για το ναυτικό επάγγελμα, τις οποίες θα επικυρώσουμε στο επόμενο Συμβούλιο του Ιουνίου, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η Ελληνική Προεδρία είναι ήδη μια μεγάλη επιτυχία, και θα το πω με μια ελληνική λέξη που έμαθα αυτές τις ημέρες "είναι αριστούργημα"

Τα κυριότερα θέματα και τα προτεινόμενα μέτρα, τα οποία συμπεριλαμβάνονταν στο Έγγραφο Εργασίας ήταν:
  • Η προώθηση της εικόνας της ναυτιλίας και του ναυτικού επαγγέλματος.
  • Η προβολή της Ναυτικής Εκπαίδευσης.
  • Η ναυτική εκπαίδευση σε ευρωπαϊκή διάσταση - εσωτερική αγορά.
Εκτός από τα μέτρα τα οποία προτάθηκαν για τις πιο πάνω ομάδες θεμάτων, προτάθηκαν και άλλα μέτρα, τα οποία ενώ δεν έχουν άμεση σχέση με τη ναυτική εκπαίδευση, εν τούτοις μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην επιθυμία των νέων να επιζητήσουν σταδιοδρομία στα επαγγέλματα της θάλασσας. Τέτοια μέτρα μπορούν να είναι:
  • Είναι επιθυμητή και ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης των ναυτικών στο πλοίο ειδικότερα με αξιοποίηση όλων των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και των προσφερομένων επικοινωνιακών δυνατοτήτων.
  • Η ποιοτική αναβάθμιση των προσφερομένων διοικητικών υπηρεσιών υποστήριξης των ναυτικών και των οικογενειών τους μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην ενίσχυση του κύρους του ναυτικού επαγγέλματος (αυτοματοποίηση και εκσυγχρονισμός των προσφερομένων υπηρεσιών από τον Διοικητικό φορέα και τις Υπηρεσίες του, υγειονομική περίθαλψη, ασφάλιση, συνταξιοδότηση, ειδικά δανειοδοτικά προγράμματα, χορήγηση επιδομάτων, ίδρυση παιδικών σταθμών και ειδικών καταστημάτων, κοινωνικοί λειτουργοί, μείωση τηλεπικοινωνιακών τελών της εν πλω επικοινωνίας των ναυτικών με τις οικογένειες τους, εκδηλώσεις, βραβεύσεις).
  • Σχεδιασμός συνδυασμένης σταδιοδρομίας μεταξύ θάλασσας/στεριάς στα συναφή επαγγέλματα όπως ναυτική εκπαίδευση, ναυτιλιακές εταιρείες, νηογνώμονες, ασφαλιστικές εταιρείες, ναυπηγεία, κ.λ.π. (με πρόβλεψη για την παροχή και της αντίστοιχης απαιτούμενης εκπαίδευσης ούτως ώστε να μπορεί ο ναυτικός να ακολουθήσει και το επάγγελμα στεριάς).
  • Προσφορά θέσεων εργασίας και στις θέσεις γραφείου της εταιρείας (με πρόβλεψη για αναβάθμιση των παρεχομένων γνώσεων διαχείρισης προσωπικού, πληροφορικής και οικονομικής λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων κατά το διάστημα εκπαίδευσης των Αξιωματικών Ε.Ν.).
  • Προώθηση της απασχόλησης γυναικών τόσο επί των πλοίων όσο και στην ξηρά
  • Παροχή επαγγελματικών δικαιωμάτων στην στεριά μετά συμπλήρωση ορισμένου χρόνου θαλάσσιας υπηρεσίας (π.χ. στους μηχανικούς Ε.Ν.) Δυνατότητα εισόδου στο ναυτικό επάγγελμα και των επαγγελματιών που αποσύρονται από συναφείς στρατιωτικούς κλάδους (Πολεμικό Ναυτικό-Λιμενικό Σώμα).
IV. Η αναθεώρηση του Κανονισμού 417/2002 για την ταχύτερη απόσυρση των δεξαμενόπλοιων μονού τοιχώματος

Το θέμα αυτό προέκυψε μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου "Prestige" στις ακτές της Γαλικίας και τις εκτεταμένες καταστροφές στο θαλάσσιο περιβάλλον και την οικονομία της περιοχής. Όπως είναι γνωστό για το θέμα αυτό:
  • Έλαβε θέσεις και κατέθεσε προτάσεις προς την Επιτροπή, το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών στις 06.12.2002.
  • Συμπεριέλαβε προτάσεις στο τελικό της κείμενο η Διάσκεψη Κορυφής της Κοπεγχάχης (Δεκ. 2002).
  • Συμπεριέλαβε προτάσεις και υποδείξεις προς το Συμβούλιο η Εαρινή Σύνοδος Κορυφής στις Βρυξέλλες (21.03.2003).
  • Απέστειλαν στον Πρωθυπουργό κ. Κ. Σημίτη επιστολές ο Πρόεδρος Prodi και οι Χ. Μ. Αθνάρ, Ζ. Σιράκ κ.λ.π. για άμεση λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος.
Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις και διμερείς διαβουλεύσεις της Προεδρίας με όλα τα κράτη-μέλη και την Επιτροπή, το Συμβούλιο Υπουργών κατάφερε να συνθέσει κοινή θέση (general approach), η οποία μετά τις συμβιβαστικές προτάσεις του Προέδρου του Συμβουλίου κ. Γ. Ανωμερίτη έχει ως ακολούθως:
  • Έγινε δεκτή η ελληνική θέση, ότι τα θέματα αυτά δεν αποτελούν ευρωπαϊκά
  • περιφερειακά θέματα, αλλά θέματα διεθνούς δικαίου και πρέπει να προωθηθούν ταχέως στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
  • Το Συμβούλιο Υπουργών αποφάσισε να ξεκινήσει άμεσα μια παράλληλη πορεία στον ΙΜΟ. Για το σκοπό αυτό και προκειμένου να επιτευχθεί διεθνής ρύθμιση, η Απόφαση του Συμβουλίου θα κατατεθεί στη Γραμματεία του ΙΜΟ μέχρι τις 11.04.2003, προκειμένου να συζητηθεί τον Ιούλιο (14-18) στη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ. Τα κράτη-μέλη και η Επιτροπή θα επιδιώξουν τελική ρύθμιση στην έκτακτη σύνοδο της MEPC τον προσεχή Δεκέμβριο.
  • Η απόσυρση των πετρελαιοφόρων μονού κύτους επισπεύδεται από το 2015 στο 2010.
  • Για τα πετρελαιοφόρα της κατηγορίας Ι έγινε ομόφωνα δεκτή η πρόταση της επιτροπής.
  • Για τα πετρελαιοφόρα της κατηγορίας II και III έγινε δεκτή η ελληνική πρόταση αντιμετώπισης των δύο κατηγοριών ομοιόμορφα και της παράτασης της χρήσης τους μέχρι το 2015 εφόσον πληρούν τους όρους Oil Pollution Act 1990 ΗΠΑ και δεν υπερβαίνουν το 25ο έτος της ηλικίας τους (Ελληνική Πρόταση).
  • Για τα δεξαμενόπλοια 600-5.000 dwt μονού κύτους έγινε δεκτή η πρόταση για την απαγόρευση από αυτά μεταφοράς βαρέων κλασμάτων πετρελαίου (όχι απόσυρση), αλλά με μεταβατική περίοδο ως το 2008. Το Συμβούλιο δέχθηκε την εξαίρεση των Δ/Ξ που κινούνται σε λιμάνια, εσωτερικά ύδατα και σε μικρές αποστάσεις (νησιά) (Ελληνική Πρόταση).
  • Ως πετρελαιοφόρα διπλού κύτους "θα ορίζεται ένα Δ/Ξ το οποίο καλύπτει τις προδιαγραφές τις σχετικές με το διπλό κύτος ή ισοδύναμες σχεδιαστικές απαιτήσεις του κανονισμού 13F tou προσαρτήματος 1 της MARPOL 73/78. Ένα Δ/Ξ το οποίο καλύπτει τις προβλέψεις της παρ.1 (C) του αναθεωρημένου καν. 13G του προσ.Ι επίσης θεωρείται ως διπλού κύτους" (Ελληνική Πρόταση).
  • Για τον ορισμό των βαρέων κλασμάτων πετρελαίου, έγινε δεκτή η ελληνική πρόταση (αφού είχε ήδη απορριφθεί η αρχική της Επιτροπής) για πυκνότητα 900 kg/m3 στους 15°C η κινηματικό ιξώδες μεγαλύτερο των 180 mm2/s στους 50°C για το μαζούτ και 900 kg/m3 στους 15 °C για το αργό πετρέλαιο (API 25,7) (Ελληνική Πρόταση).
Την κοινή αυτή θέση Προεδρίας και Επιτροπής, την οποία ψήφισαν ομόφωνα οι 15 Υπουργοί Μεταφορών και Ναυτιλίας, υπερψήφισε η Επιτροπή RETT των Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (38 υπέρ, 1 αποχή) και η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου (501 υπέρ, 5 κατά, 14 αποχές).

Επειδή για το θέμα αυτό έχει υπάρξει αρκετή παραφιλολογία, από πολιτικά στελέχη και εφοπλιστές, για τις δήθεν αρνητικές επιπτώσεις επί της ελληνικής ναυτιλίας, με βάση τα επίσημα στοιχεία του YEN προκύπτει ότι ο αναθεωρημένος Κανονισμός 417/2002 επηρεάζει μόνο το 14% των ελληνικών και ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, ή το 2,58% του ελληνικού και ελληνόκτητου στόλου, χωρίς να ληφθεί υπόψη ο νέος ορισμός περί βαρέων κλασμάτων πετρελαίου, ο οποίος επιτρέπει τη μεταφορά του 87% των πετρελαίων και με single-hull. Η αποτύπωση των αρχικών θέσεων της Επιτροπής, όπως κατατέθηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2002, οι προτάσεις της Ελλάδας και η κοινή θέση Προεδρίας, Επιτροπής και των 15 Υπουργών παρατίθενται στον επόμενο πίνακα.

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ 417/2002

α/α

Θέματα

Πρόταση
Επιτροπής

 

Πρόταση Ελλάδας

 

Κοινή θέση Συμβουλίου Υπουργών 21/3

1,

Αρμοδιότητα του ΙΜΟ

Γενική μόνο αναφορά για τον ΙΜΟ, χωρίς πρόταση παραπομπής του θέματος σ' αυτόν.

Τα θέματα ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος αποτελούν θέματα διεθνή και πρέπει να αποφασισθούν στον ΙΜΟ. Να διαφυλαχθεί το Δίκαιο της Θάλασσας και το κύρος του ΙΜΟ. Να παραπεμφθεί το θέμα στον ΙΜΟ.

Έγινε δεκτή η θέση της Ελλάδας και στο κείμενο κοινών θέσεων προστέθηκε ότι «θα γίνει παράλληλη προώθηση του θέματος στον ΙΜΟ με υποβολή κειμένου στις 11/4/ 2003» στη Διάσκεψη MEPC.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η χώρα μας κινήθηκε άμεσα και πέτυχε συναντήσεις μεταξύ ΙΜΟ, Ε.Ε. και ΙΜΟ-Προεδρίας, ΙΜΟ-Ελλάδας. Πέρασε στα κείμενα κορυφής διατάξεις για το σεβασμό του Δικαίου της Θάλασσας και των Διεθνών Συμβάσεων του ΙΜΟ (Κοπεγχάγη - Βρυξέλλες).

2,

Ορισμός βαρέων κλασμάτων πετρελαίου

Η Επιτροπή κατέθεσε ορισμό τελωνιακού χαρακτήρα, ο οποίος απέκλειε καθολικά τη μεταφορά πετρελαίου με μονο-πύθμενα.

Τα βαρέως τύπου κλάσματα πετρελαίου θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένες τιμές πυκνότητας και ιξώδους, (πυκνότητα 925 kg/m3 και ιξώδες 180σε158Ο)

Έγινε δεκτή η θέση της Ελλάδας και αποφασίστηκαν οι τιμές 900 kg/m3 και 180 cst (ΑΡΙ<25,7)σε158Ο.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μετά την κατάθεση της Ελληνικής Πρότασης η Ε. Επιτροπή απέσυρε τη δική της. Οι τιμές που εγκρίθηκαν επιτρέπουν τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίων και με μονοπύθ-μενα.

3.

Ταχύτερη απόσυρση

Προσαρμογή μονοπύθμενων σε διπύθμενα μέχρι το 2010 για όλα τα Δ/Ξ.

Να παραμείνει το χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2015. Αν επικρατήσει η θέση για το 2010 τότε να εξαιρεθούν τα πλοία εκείνα που τεχνικά είναι ισοδύναμα με τα διπύθμενα και να ενοποιηθούν οι κατηγορίες Ι και II.

Αποσύρσεις: Κατηγορία 1:2005 Κατηγορίες II και 111:2010 Εξαιρούνται: Πλοία 13 G Marpol, ΟΡΑ, μέχρι 2015 ή 25 έτη. Υιοθετήθηκε νέος ορισμός για τα διπλού κύτους αναφερόμενος σε ισοδύναμα (13 f, 13 G Annex I MARPOL 73/78).

4.

a/a

Μικρά πλοία (600-5000 dwt)

Να ισχύουν οι ίδιες διατάξεις όπως στα μεγάλα πλοία αμέσως μετά την ψήφιση του Κανονισμού

Να δοθεί χρονική παράταση μέχρι το 2010 και να εξαιρεθούν εκείνα τα οποία εξυπηρετούν λιμένες, ποτάμια, νησιά.

Έγινε δεκτή παράταση μέχρι το 2008 και οι εξαιρέσεις που πρότεινε η Ελλάδα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η Ελλάδα διαθέτει 87 μικρά Δ/Ξ από τα οποία μόνο 3 μεταφέρουν βαρέα πετρέλαια. Η μέση ηλικία τους είναι 32 χρόνια. Η εξαίρεση που δόθηκε δεν θίγει κανένα, παρότι ο στόλος αυτός θεωρείται «γερασμένος» και θα πρέπει να ανανεωθεί, ανεξαρτήτως των νέων μέτρων της Ε.Ε.

5.

Πλαίσιο ψήφισης

Μάρτιος 2003

ΙΜΟ και Ιούνιο 2003 για Ε.Ε.

Στο Συμβούλιο Υπουργών Ιουνίου. Το Δεκέμβριο 2003 στον ΙΜΟ (MEPC).

 
V. Η Διακήρυξη της Πάτμου για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος

Κατά τη διάρκεια του Άτυπου Συμβουλίου διοργανώθηκε επί του πλοίου, ειδική εκδήλωση με θέμα το Θαλάσσιο Περιβάλλον. Τις δύο βασικές ομιλίες έκαναν η Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος κ. Loyola de Palacio με θέμα "Ναυτιλία και Περιβάλλον: Μια σχέση ποιότητας" και ο Υπουργός Ε.Ν. κ. Γιώργος Ανωμερίτης με θέμα "Αποκάλυψη και Περιβάλλον, από τη Γένεση στη Νέα Αμαρτία'.

Προεδρία και Επιτροπή προετοίμασαν κοινό Κείμενο για την προστασία του Θαλασσίου Περιβάλλοντος, το οποίο ενεκρίθη ομόφωνα από τους 25 Υπουργούς Μεταφορών και Ναυτιλίας και το οποίο ονομάσθηκε "Διακήρυξη της Πάτμου".

Το κείμενο της διακήρυξης έχει ως ακολούθως:

ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΩΝΤΑΣ την ανάγκη να διασφαλίσουμε το ανθρώπινο περιβάλλον και ειδικότερα το θαλάσσιο περιβάλλον.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ότι τα θέματα της περιβαλλοντικής προστασίας που σχετίζονται με τη ναυτιλία αποτελούν για την Ευρωπαϊκή Ένωση σταθερή υψηλή προτεραιότητα και παρόλο που η ναυτιλία είναι ο πλέον περιβαλλοντικά φιλικός τρόπος μεταφοράς,., περαιτέρω ενέργειες για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής επίδοσης είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες.

ΘΕΩΡΩΝΤΑΣ ότι η προώθηση της Ποιοτικής Ναυτιλίας θα συμβάλει στη βελτίωση της ασφάλειας στη θάλασσα και στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος μέσω της αυστηρής τήρησης της εφαρμοστέας νομοθεσίας και της εφαρμογής των υψηλότερων διατιθέμενων προτύπων περιβαλλοντικής προστασίας, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα οποιεσδήποτε αρνητικές συνέπειες, που οι ναυτιλιακές δραστηριότητες, όπως και οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα, αναπόφευκτα έχουν για το περιβάλλον.

ΕΠΙΘΥΜΩΝΤΑΣ να διακηρύξουμε την προσήλωση μας στο στόχο της αειφόρου ανάπτυξης στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών.

ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ότι θα πρέπει να επιδιώκουμε διαρκώς την υιοθέτηση δράσεων/ πρωτοβουλιών που προωθούν την Ποιοτική Ναυτιλία, την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και την πρόληψη της ρύπανσης που προκαλείται από πλοία και πηγές ξηράς και αποσκοπούν στην προσέλκυση ποιοτικών πλοίων στα κοινοτικά νηολόγια μέσω της υλοποίησης πολιτικών παροχής κινήτρων σύμφωνα με το κοινοτικό πλαίσιο που διέπει τις πολιτικές αυτές.

ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ την ανάγκη πιστής και συνεχούς εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας καθώς επίσης και δημιουργίας αξιόπιστων συστημάτων ετοιμότητας και απόκρισης για την καταπολέμηση της θαλάσσιας ρύπανσης, που θα πρέπει να περιλαμβάνουν Κοινοτική δράση και συνεργασία μεταξύ των Κρατών Μελών και των Κρατών Μελών και γειτονικών χωρών, συμπεριλαμβανομένης και της Κοινοτικής δράσης στα πλαίσια του ΙΜΟ, με στόχο την επίτευξη του υψηλότερου επιπέδου προστασίας και ελέγχου του θαλασσίου περιβάλλοντος.


VI. Αντί επιλόγου

Οπως συμβαίνει στις εναλλαγές των Προεδριών, τον λόγο μετά τον αποχωρούντα Πρόεδρο του Συμβουλίου κ. Γιώργο Ανωμερίτη έλαβε η Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Loyola de Palacio, της οποίας τα λόγια καταγράφονται στον Πρόλογο και τέλος ο Υπουργός Μεταφορών και Ναυτιλίας της Ιταλίας κ. Pietro Lunardi, ο οποίος είπε τα ακόλουθα:

"7ο πρώτο εξάμηνο του 2003 φτάνει πια στο τέλος του.

Η Ελληνική Προεδρία απέδειξε τις ικανότητες και τον επαγγελματισμό της και πέτυχε πραγματικά πολύ σημαντικά αποτελέσματα όσον αφορά στις θαλάσσιες μεταφορές. Κι άλλα ουσιώδη βήματα έγιναν στον τομέα της κοινής πολιτικής των μεταφορών υπό την σταθερή και αμερόληπτη καθοδήγηση των φίλων μας των Ελλήνων.

Ο κανονισμός για τα διπλά τοιχώματα, οι διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για το IOPCF, τα συμπεράσματα για την προώθηση της ναυτιλίας, είναι μόνο κάποια από τα παραδείγματα, τα οποία η Ελληνική Προεδρία ταχύτατα έφερε προς υιοθέτηση στο Συμβούλιο, κείμενα κάθε άλλο παρά απλά.

Τώρα ήρθε η σειρά της Ιταλίας.

Ο ζήλος μας και η αφοσίωση μας θα ακολουθήσουν το άψογο προηγούμενο παράδειγμα: είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε την ελληνική κληρονομιά, πεπεισμένοι ότι το 2003 θα μπορέσει να θεωρηθεί σαν μια μεγάλη Προεδρία.

Θα συνεχίσουμε την εξαιρετική δουλειά που άρχισε η Ελληνική Προεδρία

σχετικά με την ασφάλεια (security) για τα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις.

Έπειτα έχουμε την σημαντική πρόκληση να υπερασπιστούμε την κοινοτική πρόταση σχετικά με τα διπλά τοιχώματα στον ΙΜΟ, με σκοπό τον καθορισμό πιο αυστηρών διεθνών κανόνων: ένα έργο δύσκολο, αλλά συντονίζοντας τις δυνάμεις μας και τις ενέργειες μας, θα μπορέσουμε όλοι μαζί να επιτύχουμε σημαντικά αποτελέσματα ακόμα και στο διεθνή χώρο.

Το εξάμηνο της Ιταλικής Προεδρίας θα χαρακτηριστεί επιπλέον από πολλές και περίπλοκες διαδικασίες συμφωνιών / διακανονισμών που θα απαιτήσουν ένα συνεχή και δημιουργικό διάλογο με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: αναφέρομαι κυρίως στην απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών.

Υπολογίζω στη βοήθεια όλων σας για να φτάσουμε στον καθορισμό λύσεων τέτοιων που να λαμβάνουν υπόψη τα διαφορετικά συμφέροντα αλλά και που στο τέλος θα αποτελέσουν μέρος καλών κοινοτικών νομοθετικών κειμένων. Ευχαριστώ ακόμα μια φορά την Ελληνική Προεδρία που αφιέρωσε τις δυνάμεις της και τις ενέργειες της στην επίτευξη αποτελεσμάτων που αποτελούν ουσιώδη βήματα μπροστά στη δημιουργία της κοινής πολιτικής των μεταφορών".
Με την Loyola de Palacio Προεδρία της Ε.Ενωσης Ατυπο Συμβούλιο Υπουργών

 

Προηγούμενο άρθρο
Κομματικό έργο